Whatsapp 06 15 45 07 98 info@deslaapdetective.nl

Nog even en het is weer tijd voor de zomertijd. In de nacht van 27 op 28 maart gaat de klok weer een uur vooruit.
Voor mij is dit altijd een teken dat de lente in aantocht is. Het is ‘s ochtends weer eerder licht en de avonden worden weer langer. Het mooie weer komt er weer aan, de tijd van de deur de hele dag open hebben en zonder jas naar buiten. Heerlijk! Maar de eerste periode na het verzetten van de klok merk ik dat ik wel even moet wennen aan de zomertijd. En dit geldt ook voor kinderen. 

Hoe zorg je voor een soepele overgang van de wintertijd naar de zomertijd?

Iedereen moet wennen aan het nieuwe ritme (of eigenlijk het voor je gevoel missen van een uur) en dat kost tijd. Over het algemeen heb je ongeveer een week nodig om aan dit nieuwe ritme te wennen. 

Om ervoor te zorgen dat de overgang soepel verloopt is het, nog meer dan anders, belangrijk dat je kindje de dagen voor het verzetten van de klok voldoende slaapt. Dit om te voorkomen dat je kindje oververmoeid het nieuwe ritme in gaat.

Het handigste is om je kindje vooraf al voor te bereiden op het nieuwe ritme. Hiermee begin je idealiter 12 dagen voor het ingaan van de zomertijd. Dit jaar betekend dat dat je op 16 maart begint met het aanpassen van ritme.Je brengt je kindje vanaf dan elke dag 5 minuten eerder naar bed dan normaal. Dus is de normale bedtijd om 19 uur, dan breng je jouw kindje nu om 18.55 uur naar bed. De dag erna om 18.50 uur en zo verder, totdat je uiteindelijk op zaterdag 27 maart uitkomt op een bedtijd van 18 uur. Je kindje zal de zondag op zijn “normale” tijd wakker worden en weer zijn gewone ritme oppakken. Belangrijk is wel dat je in deze week de rest van het ritme ook aanpast. Dus je eet ook elke dag 5 minuten eerder. (En als je nu zelf ook op deze manier je ritme aanpast, heb je misschien zelf ook wat minder last van dat uurtje minder slaap;) )

Je kunt je kindje ook achteraf laten wennen aan de zomertijd.

Lukt het nu niet om in de week ervoor het ritme aan te passen? Dan kun je dit ook achteraf doen. In dat geval begin je met een bedtijd van een uur later, dus in dit geval om 20.00 uur. En dit vervroeg je elke dag 5 tot 10 minuten waardoor je uiteindelijk na een week weer op de 19.00 uur uitkomt als bedtijd. Ook nu zorg je er weer voor dat je alle activiteiten van die dag elke dag vijf tot tien minuten vervroegd. 

Belangrijk is dus vooral om in kleine stapjes het ritme aan te passen aan de zomertijd.

Extra tips

De langere avonden en de vroege ochtendzon klinken heel fijn. Toch kan dit juist ook zorgen voor slechtere slaap in de avond en eerder waken in de ochtend. Het daglicht zorgt voor de aanmaak van cortisol, het wakkerhormoon. Door ervoor te zorgen dat de kamer goed donker is bevorder je juist de aanmaak van melatonine, het slaaphormoon. Daarnaast helpt wandelen in de ochtend ook bij het juist instellen van de biologische klok.
Zorg dus voor een donkere kamer om in te slapen en ga in de ochtend lekker een stuk wandelen. 


Heb je vragen over het (slecht) slapen van je kindje? Kijk bij slaapconsult wat ik voor je kan betekenen, vraag een gratis kennismakingsgesprek aan of vul hieronder het formulier in.

Sweet dreams

Tijd om te gaan slapen!

Ben je klaar om te werken aan slaap? Of twijfel je nog welk slaapconsult het beste past bij jouw situatie en jouw wensen? Vul snel onderstaand formulier in en ik neem contact met je op. 

Whatsapp versturen